Постинг
01.08 13:42 -
Един брилянтен текст за откриването на Олимпиадата
Това е специално за плевенския дибил дето дори родния си език говори на диалект. Щото за да схванеш някои неща трябва да си учил повече:
Aneta Nedyalkova :
От Осанна до Разпни го, прочетох толкова коментари, че едно стана ясно: има харесали и не харесали. Съвсем нормално. Има обаче и такива, които изписаха ужасно обидни, а често - и тотално некоректни като информация, коментари без дори да си направят труда да прочетат малко повече и евентуално да разберат. От години не бях блокирала хора, този път го направих с цялото право, което ми дават социалните мрежи. Сега отговарям на молбата на Ели да сложа пост с детайли за спектакъла.
Аз съм луд фен на епохата на Краля Слънце! Артистичният директор на откриването - Thomas Jolly, също е голям фен на тази епоха! Епоха, в която Кралят Слънце поставя началото на изключително много неща, които днес са част от нашето ежедневие - мода, дизайн, дипломация, етикет и протокол, организиране на мащабни събития с много артисти, музика, фойерверки… Затова е важно да уточня нещо, което много хора не разбраха.
Откриването беше вид модерна реконструкция на традицията от времето на Луи XIV - на процесиите с кораби, които са се организирали по Сена. За тях придворният композитор Жан-Батист Люли е създавал сценарии на постановки по кейовете на реката с музиканти, балетисти и акробати. Царската свита ги е наблюдавала от корабите и понякога е спирала при тях. Може да се каже, че спектакълът е истинска културна реконструкция на онази епоха. Всеки елемент по маршрута на атлетите, край всеки парижки културен паметник, имаше история и символика. Нищо не беше случайно и хаотично. Всичко имаше разказ и послание, а уникалните парижки сгради, бяха естествен фон. Целият спектакъл беше подчинен на 12 картини: Очарование, Синхрон, Свобода, Равенство, Братство, Солидарност на жените, Спортен дух, Празничност, Тъмнина, Тържественост, Солидарност, Вечност. Редуваха се елементи от историята на Франция, пресъздадени с типичния френски артистичен гений, който умее да съчетава традиция и модернизъм.
Церемонията почете жени, чийто исторически принос често е бил пренебрегван, със статуи, които се очаква да останат по улиците на Париж: героините на правото на аборт Симон Вейл и Жизел Халими, гилотинираната революционерка Олимп дьо Гуж, комунарката в изгнание Луиз Мишел, или дори пионерката на женския спорт Алис Милиат, която се бори за включване на жените в Олимпийските игри и която не е била особено обичана от бащата на съвременния олимпизъм, Пиер дьо Кубертен. Дори накрая - балонът с олимпийския огън отдаде почит на първия опит за вдигане на балон през 1783 г. от братята Монголфие - точно на същото място в градините Тюйлери. Олимпийският огън, който всички ще виждат от целия град всяка вечер до края на игрите.
А колкото до възмущението от “Тайната вечеря” - реално това НЕ беше картината на Леонардо! Това беше празника на Дионис с цялото разточителство на пиршеството, което този Бог символизира, а перформънсът следваше картината “Празникът на боговете” на Jan Harmensz van Biljert, рисувана 1635 г. и изложена в музей в Дижон. В центъра е Аполон, отпред лежи Дионис заобграден от други богове. Нека си спомним, че по време на първата Олимпиада, всички атлети са били голи, както и по време на гръцките и римските оргии…
Ех, нужно е знание и широта на мисълта, нали?
И още! Lutetia е френската форма на името, използвано от римляните - Lutetia или Lutetia Parisiorum за обозначаване на гало-римския град, известен днес като Париж, както и неговия oppidum. По това време Секуана е била галска богиня, която става покровителка на Сена. Тя беше тази, която разцепи водите с коня си... И такива препратки към историята и изкуството има за всеки елемент от спектакъла! Гениално! Да не забравяме също, че Франция е люлката на демокрацията, на човешките права, че е държава доказала, че може да вдига революции и да има изключително гражданско общество, което при нужда се обединява в името на страната си! Държава, в която никой на никого нищо не натрапва, в която всеки може да живее спокойно и равнопоставено без да е сочен с пръст, държава, която има за девиз трите силни думи: Свобода. Равенство. Братство. Не случайно Томас Жоли споделя: „Във Франция имаме право да се обичаме, както искаме, с когото искаме, във Франция имаме право да вярваме и да не вярваме. Във Франция имаме много права“. И накрая - преди да търсим кусури, нека първо оценим мащабите на това, което се случи.
Париж беше превърнат в сцена, стадион, театър! Този милионен град приюти в центъра си декори, светлини, перформънси, музика, стотици артисти и над 300 000 човека публика! Можем ли дори да си представим каква организация, полет на въображението и организация изисква това! И то без нито една репетиция на самото място, за да не се издаде тайната на спектакъла! Нито една репетиция! Занимавам се със събития от 30 години… всичко това даже не мога да го асимилирам как би могло да се случи! Париж винаги оцелява и тържествува. След революции и войни. След огромните критики към Айфеловата кула при нейното построяване, за да се превърне в един от най-големите френски символи.
След съвременните критики при построяването на стъклените пирамиди в двора на Лувъра, край които днес се вихрят опашки за влизане в най-посещавания музей в Европа и където всички се снимат. Париж тържествува и сега. За да ни подари поредната история за вечността. Защото французите отдавна са доказали, че имат визия за света и знаят как да строят мостове от миналото към бъдещето.
И преди да съм забравила! Не е никак случайно, че Селин Дион избра именно тази церемония и този спектакъл, за да се върне отново на музикалната сцена! И понеже Франция обича елегантността до последния възможен детайл, в модна къща “Диор” са ушили и подарили на Селин роклята за нейното представяне. 1000 часа ръчна изработка за пришиването на хиляди кристали и сребристи нишки… Citius, Altius, Fortius – Communiter » - “По-бързо, по-високо, по-силно - заедно!” Заедно! Не случайно Тони Естанге заяви: “Дори, ако игрите нямат силата да решат всичко, дори ако дискриминацията и конфликтите в света няма да изчезнат, тази вечер вие ни напомнихте колко красиво е човечеството, когато се събере заедно.” Велики думи!
Всеки вижда толкова, колкото знае и колкото може. Въпрос на интелект, култура и светоусещане. Пък и вековният Париж написа поредната си блестяща история - дали се интересува от нашето мнение?
Aneta Nedyalkova :
От Осанна до Разпни го, прочетох толкова коментари, че едно стана ясно: има харесали и не харесали. Съвсем нормално. Има обаче и такива, които изписаха ужасно обидни, а често - и тотално некоректни като информация, коментари без дори да си направят труда да прочетат малко повече и евентуално да разберат. От години не бях блокирала хора, този път го направих с цялото право, което ми дават социалните мрежи. Сега отговарям на молбата на Ели да сложа пост с детайли за спектакъла.
Аз съм луд фен на епохата на Краля Слънце! Артистичният директор на откриването - Thomas Jolly, също е голям фен на тази епоха! Епоха, в която Кралят Слънце поставя началото на изключително много неща, които днес са част от нашето ежедневие - мода, дизайн, дипломация, етикет и протокол, организиране на мащабни събития с много артисти, музика, фойерверки… Затова е важно да уточня нещо, което много хора не разбраха.
Откриването беше вид модерна реконструкция на традицията от времето на Луи XIV - на процесиите с кораби, които са се организирали по Сена. За тях придворният композитор Жан-Батист Люли е създавал сценарии на постановки по кейовете на реката с музиканти, балетисти и акробати. Царската свита ги е наблюдавала от корабите и понякога е спирала при тях. Може да се каже, че спектакълът е истинска културна реконструкция на онази епоха. Всеки елемент по маршрута на атлетите, край всеки парижки културен паметник, имаше история и символика. Нищо не беше случайно и хаотично. Всичко имаше разказ и послание, а уникалните парижки сгради, бяха естествен фон. Целият спектакъл беше подчинен на 12 картини: Очарование, Синхрон, Свобода, Равенство, Братство, Солидарност на жените, Спортен дух, Празничност, Тъмнина, Тържественост, Солидарност, Вечност. Редуваха се елементи от историята на Франция, пресъздадени с типичния френски артистичен гений, който умее да съчетава традиция и модернизъм.
Церемонията почете жени, чийто исторически принос често е бил пренебрегван, със статуи, които се очаква да останат по улиците на Париж: героините на правото на аборт Симон Вейл и Жизел Халими, гилотинираната революционерка Олимп дьо Гуж, комунарката в изгнание Луиз Мишел, или дори пионерката на женския спорт Алис Милиат, която се бори за включване на жените в Олимпийските игри и която не е била особено обичана от бащата на съвременния олимпизъм, Пиер дьо Кубертен. Дори накрая - балонът с олимпийския огън отдаде почит на първия опит за вдигане на балон през 1783 г. от братята Монголфие - точно на същото място в градините Тюйлери. Олимпийският огън, който всички ще виждат от целия град всяка вечер до края на игрите.
А колкото до възмущението от “Тайната вечеря” - реално това НЕ беше картината на Леонардо! Това беше празника на Дионис с цялото разточителство на пиршеството, което този Бог символизира, а перформънсът следваше картината “Празникът на боговете” на Jan Harmensz van Biljert, рисувана 1635 г. и изложена в музей в Дижон. В центъра е Аполон, отпред лежи Дионис заобграден от други богове. Нека си спомним, че по време на първата Олимпиада, всички атлети са били голи, както и по време на гръцките и римските оргии…
Ех, нужно е знание и широта на мисълта, нали?
И още! Lutetia е френската форма на името, използвано от римляните - Lutetia или Lutetia Parisiorum за обозначаване на гало-римския град, известен днес като Париж, както и неговия oppidum. По това време Секуана е била галска богиня, която става покровителка на Сена. Тя беше тази, която разцепи водите с коня си... И такива препратки към историята и изкуството има за всеки елемент от спектакъла! Гениално! Да не забравяме също, че Франция е люлката на демокрацията, на човешките права, че е държава доказала, че може да вдига революции и да има изключително гражданско общество, което при нужда се обединява в името на страната си! Държава, в която никой на никого нищо не натрапва, в която всеки може да живее спокойно и равнопоставено без да е сочен с пръст, държава, която има за девиз трите силни думи: Свобода. Равенство. Братство. Не случайно Томас Жоли споделя: „Във Франция имаме право да се обичаме, както искаме, с когото искаме, във Франция имаме право да вярваме и да не вярваме. Във Франция имаме много права“. И накрая - преди да търсим кусури, нека първо оценим мащабите на това, което се случи.
Париж беше превърнат в сцена, стадион, театър! Този милионен град приюти в центъра си декори, светлини, перформънси, музика, стотици артисти и над 300 000 човека публика! Можем ли дори да си представим каква организация, полет на въображението и организация изисква това! И то без нито една репетиция на самото място, за да не се издаде тайната на спектакъла! Нито една репетиция! Занимавам се със събития от 30 години… всичко това даже не мога да го асимилирам как би могло да се случи! Париж винаги оцелява и тържествува. След революции и войни. След огромните критики към Айфеловата кула при нейното построяване, за да се превърне в един от най-големите френски символи.
След съвременните критики при построяването на стъклените пирамиди в двора на Лувъра, край които днес се вихрят опашки за влизане в най-посещавания музей в Европа и където всички се снимат. Париж тържествува и сега. За да ни подари поредната история за вечността. Защото французите отдавна са доказали, че имат визия за света и знаят как да строят мостове от миналото към бъдещето.
И преди да съм забравила! Не е никак случайно, че Селин Дион избра именно тази церемония и този спектакъл, за да се върне отново на музикалната сцена! И понеже Франция обича елегантността до последния възможен детайл, в модна къща “Диор” са ушили и подарили на Селин роклята за нейното представяне. 1000 часа ръчна изработка за пришиването на хиляди кристали и сребристи нишки… Citius, Altius, Fortius – Communiter » - “По-бързо, по-високо, по-силно - заедно!” Заедно! Не случайно Тони Естанге заяви: “Дори, ако игрите нямат силата да решат всичко, дори ако дискриминацията и конфликтите в света няма да изчезнат, тази вечер вие ни напомнихте колко красиво е човечеството, когато се събере заедно.” Велики думи!
Всеки вижда толкова, колкото знае и колкото може. Въпрос на интелект, култура и светоусещане. Пък и вековният Париж написа поредната си блестяща история - дали се интересува от нашето мнение?
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
vmir -
"Всеки вижда толкова, колкото знае и колкото може. Въпрос на интелект, култура и светоусещане"
01.08 14:05
01.08 14:05
Точно!
Около края на тийнейджърството си открих и съзрях с магията на френската класическа литература. Тя ме отведе до френските моралисти и философи, някои от които дооформиха светогледа ми, и цитати от които никога няма да забравя. Човек трябва да не е прочел и една цяла книга от това възхитително богатство, за да напише простотиите, в които невежи примитиви и дебили с претенции се надяваха да ни удавят.
цитирайОколо края на тийнейджърството си открих и съзрях с магията на френската класическа литература. Тя ме отведе до френските моралисти и философи, някои от които дооформиха светогледа ми, и цитати от които никога няма да забравя. Човек трябва да не е прочел и една цяла книга от това възхитително богатство, за да напише простотиите, в които невежи примитиви и дебили с претенции се надяваха да ни удавят.
vmir написа:
Точно!
Около края на тийнейджърството си открих и съзрях с магията на френската класическа литература. Тя ме отведе до френските моралисти и философи, някои от които дооформиха светогледа ми, и цитати от които никога няма да забравя. Човек трябва да не е прочел и една цяла книга от това възхитително богатство, за да напише простотиите, в които невежи примитиви и дебили с претенции се надяваха да ни удавят.
Около края на тийнейджърството си открих и съзрях с магията на френската класическа литература. Тя ме отведе до френските моралисти и философи, някои от които дооформиха светогледа ми, и цитати от които никога няма да забравя. Човек трябва да не е прочел и една цяла книга от това възхитително богатство, за да напише простотиите, в които невежи примитиви и дебили с претенции се надяваха да ни удавят.
Аз отдавна говоря, че тъпата рашиска пропаганда фаща дикиш баш при тия писачи.
3.
getmans1 -
Сега у нас реалноста е друга, дебилише ... на пример, "ерудитите", " кантистите" и "платонистите" са виновни ...
01.08 15:06
01.08 15:06
... за НЕЧИЯТА ", безпросветност и скудомислие" ... даа.
Вече не се целИваме с другаря Курвалан и негрите оскверниха Ромео и Жулиета ... и даже по-лошо, " Херакъл го видяхме като негър" / туй малко ми прилича на обичайната дръта лъжа" ама нейсе важното е, че е аФторитетно казано/
цитирайВече не се целИваме с другаря Курвалан и негрите оскверниха Ромео и Жулиета ... и даже по-лошо, " Херакъл го видяхме като негър" / туй малко ми прилича на обичайната дръта лъжа" ама нейсе важното е, че е аФторитетно казано/
Коментарът ми със сигурност няма да е много адекватен или в най-добрия случай ще страда от непълнота, но все пак ще си позволя някои бележки по публикувания текст. Първо обаче ще уточня, че не съм гледал откриването на олимпиадата, просто защото нито телевизия гледам, нито се интересувам от спорт извън личната практика. Така или иначе и до мен достигнаха яростните клетви на дежурно възмутените новоизлюпени моралисти и православни неофити с московска закваска срещу шоуто по откриването на олимпийските игри. Обобщено ще кажа, че е истинска перверзия морални изроди, които всячески подкрепят всевъзможно дивашки диктатури и особено московския геноцид над Украйна, да застават възмутено в защита на "християнските ценности" и "гаврата" с "тайната вечеря". Това е все едно Ал Капоне да се възмущава и гневи, че някъде уличен актьор е изиграл сценка на дребна кражба. Нещо такова. Апропо, "Тайната вечеря" е стар езически, ама много стар, посветителски ритуал или по-точно е мистерийна инициация. Мистерийна инициация, която обаче силно профанизирана от институционализираната църква в ежедневния пърформанс наречен "Евхаристия". Може би ценителите на класиката трябва да надигнат гневен вой срещу църковната профанщина и тълпата вероющи, участваща в тази карикатурност. Другото е лека критика към авторката на текста: Франция не е люлката на демокрацията - люлката е Атина и някои антични полиси; но демокрацията, както е известно, е най-лошата от извратените системи на управление и това е според Аристотел, а не според мен. Демокрация в настоящия свят няма никъде, и слава Богу, че тогава щеше да е много страшно. Всъщност има отделни елементи в практиката на съвременното държавно устройство, които са демократични. Франция не е и люлката на човешките права, защото естественото право е познато и описано от философите още от ранната класическа античност. Да не говорим, че "Магна харта" предхожда революцията във Франция с има-няма 500 години. Може би авторката е завъшила френска гимназия и
цитирайе силно пристрастна, но това не е оправдание за изопачаване на фактите, с цел излишно и никому ненужно възвеличаване на Франция - която както и да я гледаме много трудно можем да кажем добра дума за нея в аспектите на икономика, външна политика и т.н. Да, Луи 14-ти е апотеоз и времето му е Златен век за Франция, а Наполеон 3-ти беше сребърен, но от там насам...?
цитирай"Пирът на боговете " е изваден отЛувъра и преместен в Дижон, защото е реплика и не единствената Единствената обаче която е в музей и доста скъпа
Като лаик аз харесвам повече нея от оригинала -по шаренка и весела ми е:)
Да се пресъздаде мит, фантазияняма нищо лошо Припомнете си световното в Англия-имаше пресъздаване на сцени от митове за крал Артур, елфи и т н Тук мсички знаем за какво иде реч Красноречива и радикална щампионка от миналата олимпиада по бокс Публично заяви, че няма да се качи на ринга срещу биологичен мъж Да заповядали всички мъже с биология на жени... За това иде реч За голотата е спорно-статуи да , но я се опитай например състезателно да пояздиш кон гол ...
цитирайКато лаик аз харесвам повече нея от оригинала -по шаренка и весела ми е:)
Да се пресъздаде мит, фантазияняма нищо лошо Припомнете си световното в Англия-имаше пресъздаване на сцени от митове за крал Артур, елфи и т н Тук мсички знаем за какво иде реч Красноречива и радикална щампионка от миналата олимпиада по бокс Публично заяви, че няма да се качи на ринга срещу биологичен мъж Да заповядали всички мъже с биология на жени... За това иде реч За голотата е спорно-статуи да , но я се опитай например състезателно да пояздиш кон гол ...
nkf написа:
е силно пристрастна, но това не е оправдание за изопачаване на фактите, с цел излишно и никому ненужно възвеличаване на Франция - която както и да я гледаме много трудно можем да кажем добра дума за нея в аспектите на икономика, външна политика и т.н. Да, Луи 14-ти е апотеоз и времето му е Златен век за Франция, а Наполеон 3-ти беше сребърен, но от там насам...?
Дуейн Джонсън – Скалата е "Херкулес"
цитирайgetmans1 написа:
... за НЕЧИЯТА ", безпросветност и скудомислие" ... даа.
Вече не се целИваме с другаря Курвалан и негрите оскверниха Ромео и Жулиета ... и даже по-лошо, " Херакъл го видяхме като негър" / туй малко ми прилича на обичайната дръта лъжа" ама нейсе важното е, че е аФторитетно казано/
Вече не се целИваме с другаря Курвалан и негрите оскверниха Ромео и Жулиета ... и даже по-лошо, " Херакъл го видяхме като негър" / туй малко ми прилича на обичайната дръта лъжа" ама нейсе важното е, че е аФторитетно казано/