Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.07 10:46 - Писмо на Пенчо Славейков до Мара Белчева, 1909
Автор: petgrig Категория: Други   
Прочетен: 361 Коментари: 9 Гласове:
5

Последна промяна: 06.07 10:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Някой верно си мисли че вечно ще му пускам контрапостове на неговите инфантилизми и бездария, ама се лъже. Ето нещо доста по-сериозно:

"Думата беше за Василия Блаженнаго. Кога е зидан и откого тоя храм, аз не зная, пък и исторически справки в дадения случай малко ме интересуват. Па и който го е зидал и епохата, когато е бил зидан, са били луди, душевно болни. Храмът има една дузина кубета, и върха на всяко кубе е омотан в чалма – истинска чалма, монголска, татарска или турска. Гънките и линиите и боите на кубетата, и на всичките постройки около тях, а въобще и на целия храм, не стоят в никаква връзка помежду си. Дрипите на някоя нашенска циганка са хиледи пъти в по-голяма хармония от гънките, линиите и боите на тоя храм. Ако би взел човек една дузина черкви, от дузина стилове, и – при тях няколко джамии и ги събори и ги навали на купчина – ще се получи нещо подобно на тоя храм. Той смущава, вместо да уталожва душата. Разпръсква, вместо да събира, отвращава, вместо да привлича. [...] А вътре – вътре е отрупано и претрупано със светци, кандила, злато, злато, злато. Като че е грамадна една паяжина от нишки, върви, вериги, на които са обвиснали кандила, от които мъждукат всевъзможноцветни запалени фитилчета. И мирише на стара черковна мухъл, размесена с тъжна и влажна мирис на тамян. И през тая мрежа от въжета, нишки, вериги и мухъл, образът на Саваота от свода на средното широко кубе изглежда като някакъв грамаден паяк-кошмар. И понеже аз и тъй страдам от кошмари, не възимах търпение да стоя там повече от една минута. Изскочих. Две сгради са ми направили досега най-голямо впечатление: Султан Селим Джамия в Одрин – по своето величие, и Василий Блаженний – по своя ужас. [...]
imageimageЦяла Русия е днес храм Василия Блаженнаго, храм на безумие, с лобно място и пред входа и пред олтаря, дето се търкалят в кърви глава подир глава – често най-отборните глави на тоя край на сълзи и страдания и нечути изтезания. И от високия и широк купол на тоя велик храм, през парата на кърви и сълзи, и вопли и стон, през мухълния въздух на деспотизма, гледа като паяк-кошмар, бог и цар Николай II, окръжени с рой светци в жандармска и военна униформа ..." (Пенчо Славейков в писмо до Мара Белчева от 16 май, 1909 год.) И още: "Всички московски черкви – освен храм Спасителя – правят едно впечатление: тежки са, притискат и земята, и душата, пълна противоположност на църквите, които съм виждал по Европа, дето всичко се стреми нагоре, към Бога.
imageimageТук всичко дави и Бога, и човека. Към земята дави, мачка, към смъртта!”



Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. nkf - Всичко в русия е направено така - ...
06.07 15:16
Всичко в русия е направено така - далеч не само строежите, - че да смачка човека. От друга страна руснаците не са години да строят, защото ако бяха, нямаше да извикат италианци, германци и французи да им строят Петербург и разни сгради из русия. Бил съм в москва и сам съм виждал и усещал това, за което пиша и напълно споделям предаденото от Славейков. Не е необходимо човек да ходи във Флоренция или Генуа за да схване голямата разлика между конкретно черквата Василий Блажени и европейските черкви, достатъчно е да се разходи из стария Бургас, види и влезе в "Св. Св. Кирил и Методий" или "Дева Мария", за да почувства грамадната разлика.
цитирай
2. petgrig - Всичко в русия е направено така - ...
06.07 15:44
nkf написа:
Всичко в русия е направено така - далеч не само строежите, - че да смачка човека. От друга страна руснаците не са години да строят, защото ако бяха, нямаше да извикат италианци, германци и французи да им строят Петербург и разни сгради из русия. Бил съм в москва и сам съм виждал и усещал това, за което пиша и напълно споделям предаденото от Славейков. Не е необходимо човек да ходи във Флоренция или Генуа за да схване голямата разлика между конкретно черквата Василий Блажени и европейските черкви, достатъчно е да се разходи из стария Бургас, види и влезе в "Св. Св. Кирил и Методий" или "Дева Мария", за да почувства грамадната разлика.

И аз съм бил в москва и както отидох, така исках да се върна същия ден. Същото усещане като теб, особено като видиш оня отвратителен сталински барок.
цитирай
3. nkf - Всичко в русия е направено така - ...
06.07 17:10
petgrig написа:
nkf написа:
Всичко в русия е направено така - далеч не само строежите, - че да смачка човека. От друга страна руснаците не са години да строят, защото ако бяха, нямаше да извикат италианци, германци и французи да им строят Петербург и разни сгради из русия. Бил съм в москва и сам съм виждал и усещал това, за което пиша и напълно споделям предаденото от Славейков. Не е необходимо човек да ходи във Флоренция или Генуа за да схване голямата разлика между конкретно черквата Василий Блажени и европейските черкви, достатъчно е да се разходи из стария Бургас, види и влезе в "Св. Св. Кирил и Методий" или "Дева Мария", за да почувства грамадната разлика.

И аз съм бил в москва и както отидох, така исках да се върна същия ден. Същото усещане като теб, особено като видиш оня отвратителен сталински барок.

За мен лично усещането беше близко до онова, което се нарича "цивилизационен шок" и наистина и на мен ми се дощя още същия ден да се върна обратно. На фона на русия, България е нещо средно между Австрия и Чехия и всъщност си една напълно прилична средноевропейска държава. Не съм обикалял много из русийката, но съм бил в москва и смоленск, посещавал съм и минск - столицата на беларус. И в трите изброени града не можеш да се чувстваш нормален човек и както казах - всичко е така направено, че да мачка психиката и накрая да смаже човека. В тозва отношение москва е на първо място. Там и самата атмосфера, въздухът е друг. После като се върнах в Бургас ми идваше да целувам настилката на летище Сарафово.
цитирай
4. vencivaleri1951 - Господи , слава Богу че стъпих на Сарафово
06.07 20:16
че в Питер и Москва газех кал до колене, пияни и друсани на всяка метростанция, мърсотия по улиците и градовете убити,порутени ...В Бургас всичко е ок-само дъждът да е по малко...
Не разбирата ли , че говорите пълни глупости Не схващате че ако сте искрени/а аз мисля че Батман не е и ходил нам/ това е от натиска който всеки Мегаполис оказва
Човек живял в българско селце не лесно се адаптира в по голям град, дане кажем София. Аз съм го преживявал това-един път с Париж, след това в Ленинград
Спирките далеч една от друга, постоянен шум на улицата, всички бързат, никой не те поглежда, ужасен трафик в сравнение с 600000дна тогава София
Да те питам НКФ кое по точно в Москва не ти хареса? Трятаковската, МХАТ, На Таганка, Большой... транспорта по Москва река, метрото , Университета...Естествено е че ще си потиснат и ако на парти отидеш и си с пуловер, а дрескодът е с фрак
Аз знам човек, който не харесва Москва, че "работеща дама" му подала да си сложи пезерватив-и това е сериозно Това му е останало от Москва
Това че Петър и Екатерина не са откривали наново топлата вода и са канили утвърдени архитекти е най нормалното поведение. На колко години е Питер, на колко Рим? Какви архитекти са правили американските градове например? Та там сгради, замъци, мостове са товарели на корабите и карали В момента строят американци в САЩ и руснаци в Русия Новото строителство в Русия е впечатляващо Погледнете бомбардирания Кримски мост-той е шедьовър в мостостроенето Имаше наскоро Олимпийски игри, Световно по футбол-Състезанията бяха едни от най подредените и удобните за зрители и гости
Погледнете Графа и Тверская Почнаха ги по едно и също време Тверска около 25 км -платното с по три ленти от двете страни я преасвалтираха за няма два месеца Графа 10 км го правиха 3 години и знаем какво направиха ...
В предишния постинг пишеш за инфлацията в Русия-7% е за миналата година, не е малка, но не е и различна от тази в Европа и САЩ-за нас да не говорим-ние пиана вкарваме в потребителския пакет
Това което е проблем в Русия са скъпите кредити-тоест трудно се инвестира в момента Това е проблемът , но кой да ви каже.
За Васили Блаженний нямам думи Има този чудноват малко вид защото е построена в чест на победата над ханството-Златната орда
Впрочем Наполеон както се знае от "неерудитите/ има намерение да пренеса храма в Париж и това да му бъде триумфарната арка После разбира , четова му е краят и иска да я взриви-слага бурета с барут в двора и заповяда да се минира храмът Почва обаче пороен дъжд -потоп направо и барутът се мокри и ...това е едно от чудесата които се случват там
Знаете ли, имал съм късмет и съм ходил доста в чужбина-това е една от най богатите и разкошни църкви
Друго което малко се знае, че сталин искайки да разшири Червения площад бил готов да разруши църквата негов приятел , архитект/забравил съм името/ му казва, че ако го направи ще се самоубие на стъпалата на църквата...Църквата е ОК и днес По точно църквите... Обичам Пенчо Славейков-може би равен на Ботев, но той е с афинитет към западното -той е анти на баща си Да сравняваш католическа църква с православна е най-малкото глупаво
Ами нашите са с кубета Е, не били му по вкуса-ами 16 век е строена Русия е страна на два континента и повече е в Азия Няма как това да не окаже влияние и на сградостроителството, а и на бит, манталитет...
Но с отрицанието на този шедьовър ставате наистина "марка" за отрицание на всичко руско

nkf написа:
Всичко в русия е направено така - далеч не само строежите, - че да смачка човека. От друга страна руснаците не са години да строят, защото ако бяха, нямаше да извикат италианци, германци и французи да им строят Петербург и разни сгради из русия. Бил съм в москва и сам съм виждал и усещал това, за което пиша и напълно споделям предаденото от Славейков. Не е необходимо човек да ходи във Флоренция или Генуа за да схване голямата разлика между конкретно черквата Василий Блажени и европейските черкви, достатъчно е да се разходи из стария Бургас, види и влезе в "Св. Св. Кирил и Методий" или "Дева Мария", за да почувства грамадната разлика.

цитирай
5. nkf - vencivaleri1951, Смея се с глас и ...
06.07 21:44
vencivaleri1951, Смея се с глас и едновременно ми става леко тъжно за теб, макар и към вашата порода по начало да не изпитвам позитивни чувства. Не се питам дали сериозно ги пишеш тези неща, защото съм уверен, че си напълно сериозен и именно това леко ме натъжава, покрай смеха. В Бургас далеч не всичко е ок и има доста проблеми. За бургаските проблеми мога да отворя цяла една тематична сесия в блога и минимум една година няма да ми стигне, че да посоча всички проблеми. Не там е работата обаче. Работата е на съвсем друго място и сега ще ти кажа къде. Ти, ДА ТОЧНО ТИ, ВАЛЕРИЕВ, не можеш да преглътнеш и изобщо не можеш да си представиш, че някой, някъде може да има различно отношение към москва или русия от твоето, което, разбира се, е само и единствено на робско преклонение и трансово обожание. Ми, не, Венци, има и други възприятия, освен твоите, комунистическо-руски! И - да, нищо не ми хареса в москва? Проблем? Да, русия е една кочина, проблем? Коментарът ти е безсмислен и затова се ограничавам до тук, щото по начало с човек като теб не си струва да се комуникира. Безсмислено! За финал: рашките не само са късно историческо говно, което на практика преди 13-14 век са безисторично блатно население от угро-фини и разни тюркски племена, но те са безнадеждно изостанали, да не кажа, че са вън от рамките на европейската цивилизация. Петър първи изверг, не само търсил италиански архитекти, но той е търсил и холандски и английски строители на кораби и моряци, щото рашките и там ги няма никакви, което не е учудващо разбира се; търсил е немски и шведски офицери за армията си / и французи също/. И кво, аз съм селянин от малко селце и не мога да се адаптирам към мегаполиса москва; сигурно не мога и към мегаполиса смоленск или към мегаполиса минск, м? хахахаха Все пак, хубавото е, че рашъните се измитат от Черноморието. Това е едно няколкото хубави неща, които последваха войната на ботоксовия комплексар срещу Украйна.
цитирай
6. vencivaleri1951 - И мен ми е смешно, но и малко тъжно
06.07 22:34
Тъжно ми е и на мен за теб-омразата е винаги прецакана
Отговарял съм за Бургаска област Да, руснаците се махат от Черноморието -продават и бизнес и квартири Редовно ходя на слътчев бряг-наемаме семейно апартамент в затворен комплекс и се редуваме С жена ми ни се падна този път от 15 август до 15 септември направо не ми се излиза от оградата-мърсотия, вечно пияни англичани, гледащи ни от високо румънци например Жилищата на руснаците пустеят , оборотът пада и ресторантьорите си кълнат професията
Ще ти дам пример от миналата госина
Рускиня , лекар има хубав апартамент на първа линия в същия комплекс в който отсядаме Жената беше намерила сляпо по рождение коте и захвърлено Решила да го осинови, но тръгнаха проблеми как да го транспортира до Москва-грозната москва , с гадните хора. И ето пък какво направиха добри хора от Бургаско Започнаха да и правят спънки ветеринари, хеи и т н Докато получаваше разрешителните /струващи и баснословни суми/ пропусна самолета си от за и от Истанбул После от уютното Сарафово и отказаха да направят трансфер до Москва, защото била рускиня Уговорила се беше с бакшиш да я закара до Истанбул, като му дала и капаро-естествено бургазлията не дойде/150лв капаро и около 2000лв да изнесе котето оставено ат някого да умре , че сляпо/
Продължаваш ли да се смееш-тъба и несретна рускиня и умни бургазлии
С жена ми потъвахме от срам , като я слушахме направихме най-логимното Закарахме я в Истанбул-тъпи и смешни русофили сме
На вас ерудитите ви е смешно Смахната рускиня си провалила ваканцията за някакво смотано коте-сляпо и захвърлено от умни хора Казвам провалила защото най-малко 10 дни си загуби за документи за котето. После тъпанарката дала капаро на първия срещнат-хак да и е...
А тя тъпанарката не можеше да разбере как така сме затънали ментално за тези години на преход Как колеги/тя тякя наричаше ветеринарите/ я дерат като за последна, а тя прави един мил и животоспасяващ жест за това коте/ И знаеш ли умни ми бургазлиьо Котето е ок-шишко и диктатор в семейството-имат още две котки и някакви птици На нея нещата и вървят, добър лекар е и пациенти достатъчно Вероятно ще си продаде апартамента Децата искат да говорим , но на мен ми неудобно и не мога да го направя-Понеже сподели , че смята да се отърве и аз сега да се възползвам Някой от тези взели и пари за котето може и да го купи изгодно от тъпата рускиня Ще го купи ище го продава на умни ангричани, които я ще скачат от балкон на балкон, я ще серат в басейна
А ти ще се кефиш, че си изгонил тази мила и деликатна жена от Бургаско
ote=nkf]vencivaleri1951, Смея се с глас и едновременно ми става леко тъжно за теб, макар и към вашата порода по начало да не изпитвам позитивни чувства. Не се питам дали сериозно ги пишеш тези неща, защото съм уверен, че си напълно сериозен и именно това леко ме натъжава, покрай смеха. В Бургас далеч не всичко е ок и има доста проблеми. За бургаските проблеми мога да отворя цяла една тематична сесия в блога и минимум една година няма да ми стигне, че да посоча всички проблеми. Не там е работата обаче. Работата е на съвсем друго място и сега ще ти кажа къде. Ти, ДА ТОЧНО ТИ, ВАЛЕРИЕВ, не можеш да преглътнеш и изобщо не можеш да си представиш, че някой, някъде може да има различно отношение към москва или русия от твоето, което, разбира се, е само и единствено на робско преклонение и трансово обожание. Ми, не, Венци, има и други възприятия, освен твоите, комунистическо-руски! И - да, нищо не ми хареса в москва? Проблем? Да, русия е една кочина, проблем? Коментарът ти е безсмислен и затова се ограничавам до тук, щото по начало с човек като теб не си струва да се комуникира. Безсмислено! За финал: рашките не само са късно историческо говно, което на практика преди 13-14 век са безисторично блатно население от угро-фини и разни тюркски племена, но те са безнадеждно изостанали, да не кажа, че са вън от рамките на европейската цивилизация. Петър първи изверг, не само търсил италиански архитекти, но той е търсил и холандски и английски строители на кораби и моряци, щото рашките и там ги няма никакви, което не е учудващо разбира се; търсил е немски и шведски офицери за армията си / и французи също/. И кво, аз съм селянин от малко селце и не мога да се адаптирам към мегаполиса москва; сигурно не мога и към мегаполиса смоленск или към мегаполиса минск, м? хахахаха Все пак, хубавото е, че рашъните се измитат от Черноморието. Това е едно няколкото хубави неща, които последваха войната на ботоксовия комплексар срещу Украйна.[/quote]
цитирай
7. petgrig - Мартин,
06.07 23:18
ей ся вв ще ти прасне една логорея ама 3 пъти колкото предишната, в която ще намеси папата, Америка, ционистите, световния заговор, стогодишната война и нам кво още, за да ти покаже колко не си прав:)
цитирай
8. nkf - vencivaleri1951, Само не разбрах, ...
07.07 16:32
vencivaleri1951, Само не разбрах, въпросната рускиня, която имала такива страшни премеждия в тая лоша, лоша България, защо изобщо си е довлякла задника тук? И после, кога и къде ще я канонизират за светица, в кой събор, "Василий блажени"? Да сравняваш руснаци и англичани ипоказваш първите като носители на някаква цивилизованост е по-абсурдно от всичко онова, което вече наглаголи тук. Хайде да не зная руснаци и англичани, че да ти повярвам, ама като години наред работя и с едните и с другите, няма как да стане. И - да, определено е много по-добре англичани, отколкото руснаци, особено от гледна точка за националната сигурност, като знам какво по начало ни готвят блатните орки.
цитирай
9. nkf - ей ся вв ще ти прасне една логорея ама ...
07.07 16:33
petgrig написа:
ей ся вв ще ти прасне една логорея ама 3 пъти колкото предишната, в която ще намеси папата, Америка, ционистите, световния заговор, стогодишната война и нам кво още, за да ти покаже колко не си прав:)

Абсолютно!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: petgrig
Категория: Други
Прочетен: 988604
Постинги: 698
Коментари: 4659
Гласове: 4280
Календар
«  Юли, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031